De voorbije weken trokken we met groep 7 ( en 6 ) naar het verre mooie Egypte.
Niet naar het Egypte van nu, maar naar het Oude Egypte van vele jaren geleden.
Doorheen de tijdmachine kwamen juf Liese en ik van het Oude Egypte recht in onze tijd terecht.
We konden de kinderen dus heel veel leren van de plaats en van de tijd waar wij vandaan kwamen.
Meester Hans was er helaas niet tijdens de opening op vrijdag ( en we hadden hem zo graag verkleed
als mummie ), maar de lessen werden netjes in drie verdeeld.
Samen maakten we er een heel fijn project van.
De introductie :
a.d.h.v. een aantal woordspinnen was duidelijk dat de kinderen al heel wat wisten over Egypte.
Een aantal opzoekingen werden gedaan om een heel aantal vragen over het land zelf op te lossen.
in de atlas
op computer
Via google earth werden de piramides opgezocht.
Hoeveel is honderd + vijfentwintig?
Schrijf ik het in het Nederlands of in het Egyptisch, juf/meester?
De tweede week werd gestart met een creatieve activiteit : potjes kleien.
De eindelijke resultaten worden later getoond.
Wisten jullie dat de bouw van piramides veel met de stand van de sterren te maken heeft?
De kinderen weten er nu alles van.
Na nog heel wat opzoekingen werd nog veel meer duidelijk over de beroemde bouwwerken in Egypte.
In een van de volgende lessen onthulden we een papyrusschilderij.
Na de les over hiëroglyfen gingen we in de grot op zoek naar amuletten.
In het hoekenwerk dat de dag erna volgde konden de kinderen
* in het Egyptisch hun naam op een amulet schrijven.
* woorden en prenten juist bij elkaar plaatsen
* farao's tekenen en inkleuren
* een sjadoef maken
en enkele fotoalbums bekijken van het Egypte van nu
Nog enkele foto's van het hoekenwerk :
Als slotactiviteit kookten we heerlijke Egyptische koshari.
Iedereen droeg zijn of haar steentje bij.
Hopelijk komt de geur tot bij jullie in de huiskamer. Heerlijk rook dat...
Er werd gesmuld... en opnieuw gevuld...
... tot de pan leeg was.
Maar dan maken we toch gewoon nog een wokpan bij.
En opnieuw werd er gesmuld van heerlijke ui, tomaat, knoflook, linzen, kikkererwten...
Om de reportage van dit project te eindigen nog een prachtig gedicht van een aantal poëten in de klas :
Krijgen wij dat recept ook? Sverre vond het heel lekker.
BeantwoordenVerwijderenLeuk project en heerlijke koshari!
BeantwoordenVerwijderenzo een leuk thema!!
BeantwoordenVerwijderen